Notes de Grec / 1: I la sinceritat serà robòtica… o no serà

Les tres germanes, versió androide. Mercat de les Flors. Del 2 al 4 de juliol

Encetem el nostre Grec particular, l’endimoniat ritme de festival i ja anem tard i se’ns crema el sofregit. Amb l’arribada de l’estiu ens ve de gust una mica de crònica. Comencem amb l’estrena de Les Tres germanes, versió androide una proposta que abans d’entrar ens picava la curiositat a nosaltres i a alguns espectadors que anaven arribant al Mercat de les Flors. Sí, segur que seria una mica estrany, però… i l’entrenament d’escena japonesa de fa uns quants estius?

En realitat servidora el que volia era veure l’androide i el robot a escena perquè les citades germanes sempre m’han donat disgustos escènics. No confiava tampoc amb aquesta versió. Efectivament: Txèkov? Engrunes (referència al títol, transcurs defallit del temps i algun detall més). En japonès i llegint subtítols? No, no recordarem aquesta experiència teatral com una versió del clàssic rus.
El text, però, ens ha semblat un retrat demolidor d’una societat malalta, la japonesa, on un androide (Ikumi) és la substituta de la hikimomori que no surt de l’habitació; els homes, siguin pares o marits, dominen absolutament les dones destinades al casament com a realització vital, les relacions socials són un exercici d’hipocresia tensada fins al màxim, de convenció per evitar la sinceritat, qualitat només reservada a l’androide.

Les tres germanes versió androide
Aquest interessantíssim trencaclosques, amb la cirereta del simpàtic robot cuiner (Muraoka), que ja ens haguéssim endut cap a casa, i la presència inquietant de l’androide, que en algun moment era menys hieràtica que els intèrprets de carn i ossos, no ens van lliurar de l’estaborniment d’unes interpretacions monòtones de veu monocorde, fins i tot amb instants donant l’esquena al públic.

Però a diferència de molts espectadors (d’edats i sexes diferents), alguns que vam veure, un grapat que ho comentaven en sortir… no em vaig poder adormir.


A la sortida tampoc no vaig veure ningú emplenant l’enquesta que se’ns havia lliurat. Jo no em veia amb cor d’aguantar un bolígraf i tot i que vaig oferir a més d’un company de professió  pagar alguna copa no vaig aconseguir cap participació.

Llegida avui, crec rotundament que aquesta companyia teatral hauria de replantejar-se el fet escènic, deixar tranquil a Txèkov i convidar l’espectador a formar part d’un experiment de la Universitat d’Osaka i el Laboratori ATR Hiroshi Ishiguro responent les qüestions al llarg de la funció. Compten amb un objecte d’estudi ben definit, un plantejament d’enquesta que combina la metodologia quantitativa i la qualitativa i una forma de construcció i exhibició per al discurs científic totalment revolucionari. Si a més sortegen el robot que cuina i s’ocupa de la casa, a banda d’omplir teatres d’arreu aconseguirien mantenir l’atenció del públic al 100% Jo per Muraoka fins i tot estaria disposada a seguir-los en una gira.

Autoria i direcció: Oriza Hirata (basat en l’obra d’Anton P. Txèkhov)
Intèrprets: Geminoid F (androide), Robovie-R3 (robot), Kenji Yamauchi, Hiroko Matsuda, Hiroshi Otsuka, Mizuho Nojima, Minako Inoue, Akiko Ishibashi, Tadashi Otake, Tatsuya Kawamura, Natsuko Hori
Subtitulació:  Aya Nishimoto

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s