EL REY DEL GURUGÚ

LA DOLÇA BÈSTIA DE LA FRONTERA

Títol: El Rey del Gurugú
Companyia: Cos a Cos Teatre i La Nave Va
Dramatúrgia i direcció: Ferran Joanmiquel
Intèrpret: David Martínez
Dia i lloc: Divendres 13 d’abril al Teatre Eòlia

reyguruguru

El mot “Gurugú” sona a onomatopeia simpàtica, d’aquelles que pronuncia de sobte un bebè; si acompanya el nom d’un bosc, la imaginació ens porta a un paradís acollidor ple de fades i animals fantàstics. La realitat de la Muntanya del Gurugú, però, és totalment contrària: un lloc hostil de pas des de l’Àfrica cap a Europa on es violen impunement els drets més bàsics des de fa anys; el punt geogràfic del Marroc que domina la ciutat espanyola de Melilla, espai de milers de migrants per intentar sobreviure miserablement en una mena de llimbs als quals la majoria de la societat gira l’esquena.

Des del 2015 també s’ha convertit en territori teatral gràcies a El Rey del Gurugú, obra que aborda el fenomen de la migració a la Frontera Sud. Ferran Joan Miquel firma aquesta dramatúrgia en forma de monòleg a mans d’un protagonista ben peculiar, el gos Marley, sí de Bob Marley. Connexió amb la tradició popular de la faula que fa parlar els animals, i amb obres recents com les novel·les Tumbuctú de Paul Auster o King de John Berger, portada al teatre per Carlota Subirós ara fa deu anys. Un recurs que en el tema que tracta l’espectacle funciona perfectament. La veu de Marley amplifica la humanitat que molt sovint la realitat nega a les persones migrants i, alhora, la tragèdia narrada adquireix un to de conte que aconsegueix enganxar als espectadors, tinguin l’edat que tinguin. El text no escatima en informació, tot i que a pesar de la cruesa dels fets no furga en els aspectes més escabrosos; a més mostra la solidaritat de la vida en comunitat i fins i tot té alguns moments divertits.

Marley és el narrador de la història dels humans i de la seva pròpia, perquè els gossos també tenen una important funció a la Muntanya del Gurugú, avisar els seus habitants de la presència de la policia marroquina. Aquest rei i protagonista és l’actor David Martínez que ofereix una interpretació on equilibra perfectament el caràcter i ritme d’un contacontes amb el gest caní sense abusar-ne, de tal manera que convenç i emociona el públic. Ferran Joanmiquel ha aconseguit una bona direcció actoral en una concepció escènica molt hàbil perquè, vulgui o no, l’espectador forma part de l’espectacle des del primer moment gràcies a dos elements: la distribució de l’espai i l’equipatge que se li entrega en començar, convertint-lo en nouvingut al Gurugú.

El Rey del Gurugú és un espectacle honest i necessari. Cal confiar en aquest gos i deixar-se guiar, tant en la història com per aquesta despullada escenografia on una pilota de futbol pot significar l’extraordinari moment de joc i distensió; un plàstic és l’únic recer de la més inclement intempèrie i una simple bossa de plàstic ens fa entendre què és l’imprescindible per sobreviure.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s